paparan

Isnin, 7 Ogos 2017

Nasi Beriyani Kambing

Aku memang tidak pandai masak nasi beriyani.  Selalu juga teringin untuk memakannya jika sudah lama tiada jemputan majlis kahwin.   Sejak aku ditukarkan ke Bahagian Pengurusan Sumber Manusia pada tahun 2014, aku sudah mula belajar untuk masak nasi beriyani ataupun nasi minyak.   Ini disebabkan seorang kawanku pandai masak nasi minyak sekiranya bahagian kami mengadakan majlis hari raya.  Sebanyak 5 kg beras basmati akan digunakan untuk masak nasi minyak atau beriyani.

Disamping itu, ada pula yang menjual Nasi Arab Yemen yang terdiri daripada beras dan ramuanya  tersendiri untuk memasak nasi Arab.  Apabila aku memasak nasi Arab tersebut berkali-kali maka aku mencuba resepiku sendiri untuk memasak nasi minyak ataupun beriyani.



Nasi Beriyani

Beras - 4 cawan kecil
Bawang kecil - 6 ulas
Bawang putih - 4 ulas
Kulit kayu manis - satu inci
Bunga lawang - 3 buah
Buah pelaga - 10 buah
Kismis - 20-30 buah
Buah badan - 10 biji
Susu cair - setengah tin
Mentega - 1/4
Minyak sapi jika suka, atau minyak masak sesenduk kecil
Rempah beriyani (jika hendak buat nasi beriyani)
Daun ketumbar dan bawang goreng
Pewarna oren/safron
secubit garam - mengikut suka
Air bersih dalam .

Caranya:

Beras dibasuh dan ditoskan (biarkan dalam 5-10 minit)
Bawang kecil, bawang putih ditumbuk.
Mentega dipanaskan dalam periuk dan campurkan minyak sapi.
Tumis bawang kecil dan bawang putih yang ditumbuk, buah pelaga, kulit kayu manis dan bunga lawang ke dalam periuk sehingga naik baunya.
Masuk susu cair dan kismis buah badam kacau sehingga rata.
Masukkan beras dan air jika susu cair tidak menutupi keseluruhan beras.  Jangan gunakan banyak air kerana nasi akan menjadi lembik.
Apabila nasi telah masak, tuangkan dua tiga titik pewarna oren atau air safron di atas permukaan nasi yang telah dimasak.  Biarkan sehingga sejuk baru gaul nasi supaya nasi berubah warna bercampur oren.









1 ulasan:

michelle berkata...

IONQQ**COM
agen terbesar dan terpercaya di indonesia
segera daftar dan bergabung bersama kami.
Whatshapp : +85515373217 :-* (f)

Nasi Arab Kabsah Ayam

  Hari ni nak kongsi nasi arab kabsah ayam yang saya sudah cuba beberapa kali.   Sebelum saya mencuba untuk membuatnya, terlebih dahulu saya...